DE GROTE MOBILITEITSLIJST VAN BERLAAR

De Mobili-watte?

 

De Mobiliteitslijst dus. Mobiliteit is een thema dat ons nauw aan het hart ligt. Mensen verplaatsen zich om allerlei verschillende redenen: om naar het werk te gaan, om te gaan winkelen in de buurtwinkel, om af te spreken met familie en vrienden... Voor ons is het belangrijk dat iedereen zich vlot en veilig kan verplaatsen naar de eindbestemming.

Jij bent als Berlaarnaar een expert in het werkveld en de juiste persoon om pijnpunten in het verkeer aan te kaarten. Daarom is jouw bijdrage enorm waardevol!

In onze gemeente echter is zo'n veilige verplaatsing als fietser en voetganger niet altijd evident. In ons dagdagelijks leven worden we als Berlaarnaar geconfronteerd met onveilige situaties in het verkeer en slechte wegen. Daarom verdienen fietsers en voetgangers als zachte weggebruiker extra aandacht. Om ook hen een volwaardige plek te geven in het verkeer, is Groen Berlaar gestart met de opmaak van de grote Mobiliteitslijst, voor en door onze Berlaarnaren. Het doel is om alle mogelijke pijnpunten die onveilige situaties veroorzaken, bloot te leggen. En dat kan alleen met jouw hulp. Samen maken we Berlaar stap voor stap verkeersveiliger.

Hoe kan jij je steentje bijdragen?

 

Via een grote bevraging hebben we zeer goed beeld gekregen van de verkeerssituatie in Berlaar, dankzij de input van jou, want jij bent als inwoner een expert in het werkveld en dus de juiste persoon om pijnpunten in het verkeer aan te kaarten. Allerlei melding werden gedaan, gaande van stoeptegels die los liggen, putten in de weg, oversteekplaatsen waar rolstoelgebruikers niet over kunnen, straten waar een fietspad, voetpad en/of fietsoversteekplaats ontbreekt, kasseien die de weg oncomfortabel maken, enzovoort... Alle storende elementen, klein en groot, zijn opgenomen in de lijst. Ook andere ideeën en suggesties waren welkom, zoals het aanleggen van een verkeersremmend element in jouw straat of de omvorming van jouw wijk tot een fietsstraat.

Op de Commissie Mobiliteit en Openbare Werken van 15 oktober 2020 overhandigden we de Mobiliteitslijst, inclusief foto's en uitleg (die vind je hier (met foto's in lage kwaliteit)). Dit waardevolle document werd ondertussen omgedoopt door het schepencollege tot "masterplan wegen".

De Mobiliteitslijst op een kaartje

 

Zo ziet het kaartje van de Mobiliteitslijst eruit bij de overdracht op 15 oktober 2020 (bijkomende meldingen worden apart in het e-loket ingegeven):

 

Suggesties, tips en pijnpunten doorgeven

 

Je kan jouw suggestie, tip of pijnpunt nog steeds doorgeven door een foto en een gedetailleerde wegbeschrijving te versturen naar [email protected]

 

Welke punten zijn al gerealiseerd en aan welke meldingen wordt gewerkt?

 

Meer informatie over de prioriteitenlijst en het krantenartikel over de Mobiliteitslijst vind je hier.

  • De voetpaden in de Rode-Kruisstraat en Leliestraat worden op dit moment heraangelegd. Ook de voetpaden in de Lentestraat en Montystraat staan op de planning (mei 2021; de werken zouden tegen juli 2021 afgerond moeten zijn).
  • De kasseiweg van de Doelstraat, ter hoogte van het station, wordt heraangelegd (in de zomer van 2021). In de kleine Doelstraat, tussen de Kapellebaan en Smidstraat, wordt een proefopstelling voorzien. De Commissie adviseerde om het voetpad langs de noordkant (even huisnummers) om te vormen tot een gedeeld voet- en fietspad.
  • Verscheidene oversteekplaatsen op de Itegembaan worden herbekeken. De oversteekplaatsen aan de Schoolstraat & Pastoor Haemelsstraat, alsook het zebrapad aan het Valkenhof & Sollevelden, worden aangepakt om de veiligheid te verhogen. Aan beide oversteekplekken wordt galgverlichting voorzien om de zichtbaarheid te vergroten. Aan de oversteek aan de Schoolstraat worden ook twee LED-borden met een fietsoversteek voorzien.
  • In de Pastoor Haemelsstraat, die deel uitmaakt van de belangrijke schoolroute van jonge fietsers en ouders, wordt een proefopstelling met geschrankt parkeren voorzien, zodanig dat slalommen en onveilige situaties worden vermeden. We vroegen om de straat om te dopen in een fietsstraat, maar dat krijgt tot op heden geen gehoor.
  • De Constant Verhulststraat is officieel omgetoverd tot fietsstraat. Alleen is de afbakening niet correct, zoals geadviseerd in de Commissie: het einde van de fietsstraat is al vóór de bocht van de Scouts ingevoerd, terwijl die ná de dubbele bocht achter de scouts had moeten komen (op het eerste lange stuk, thv huisnummer 44).
  • Een strook van kasseien tussen de Constant Verhulststraat en de Itegembaan zal uit de kasseiweg verwijderd worden, nadat buurtbewoners en Groen het probleem aankaartten.

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.
Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren