Groen Berlaar klaagt traagheid installatie laadpalen aan in gemeente

08 Juni 2022

Groen Berlaar klaagt traagheid installatie laadpalen aan in gemeente

Brend Van Ransbeeck, gemeenteraadslid van Groen Berlaar en lid van de Commissie Mobiliteit en Openbare Werken (COMMBOW), klaagt de traagheid aan waarmee het bestuur laadpalen voor elektrische wagens plaatst in de gemeente. “Al jaren vragen wij om laadpalen voor elektrische wagens bij te plaatsen, omdat alle overheden het gebruik ervan stimuleren. Nu komen CD&V en N-VA plots met de vraag wat er met private laadpalen moet gebeuren bij mensen zonder een oprit, omdat er een tekort aan publieke laadpalen is en de vraag ernaar enorm gestegen is. Een knap staaltje politieke laksheid,” aldus Van Ransbeeck.

Brend Van Ransbeeck was blij dat er een agendapunt rond elektrische laadpalen opgenomen was op de COMMBOW van donderdag 2 juni. Tot hij las welke vraag het bestuur stelt aan de commissieleden.

“In het agendapunt staat te lezen dat de gemeente de laatste maanden veel aanvragen gekregen heeft voor de installatie van laadpalen voor elektrische wagens. Dit komt omdat vanaf juli 2023 de fiscale aftrekbaarheid van wagens met een verbrandingsmotor geleidelijk daalt naar 0%, en veel bedrijven hun wagenpark volop aan het vergroenen zijn. Nu plots schiet het gemeentebestuur uit haar winterslaap en stelt het de vraag aan de Commissie – die trouwens enkel advies geeft – hoe de laadpalenkwestie aangepakt moet worden. Too little too late,” kaart Van Ransbeeck aan.

Twee jaar later: drie laadpalen in Berlaar

In 2020 nog stelde raadslid Koen Kerremans de vraag aan de gemeente wat de plannen zijn voor de toekomst, omdat Groen vaststelde dat er maar één laadpaal was in de gemeente, specifiek aan het station van Berlaar. Toen al hinkte de gemeente achterop, vergeleken met gemeenten in de regio. Intussen is er een laadpaal op het Kardinaal Cardijnplein en op Melkouwen bijgekomen.

“Al jaren vragen wij om laadpalen voor elektrische wagens bij te plaatsen, omdat alle overheden het gebruik ervan stimuleren. Zo wordt het installeren van laadinfrastructuur en elektrische wagens vanaf juli 2023 fiscaal een pak voordeliger, bedrijven genieten van een verhoogde investeringsaftrek. Vanaf 2026 geldt dit ook voor personenwagens. Nu komen CD&V en N-VA plots met de vraag wat er met private laadpalen moet gebeuren bij mensen zonder een oprit, omdat er een tekort aan publieke laadpalen is en de vraag ernaar enorm gestegen is. Een knap staaltje politieke laksheid.”

“Het typische reactieve Balderbeleid”

Het is niet de eerste keer dat Groen zich ergert aan de houding van het gemeentebestuur op vlak van laadinfrastructuur. Brend Van Ransbeeck: “We weten op voorhand al dat we een reeks excuses zullen krijgen van schepen Willy Buellens (CD&V) als we een vraag stellen over laadpalen op de gemeenteraad. “De laadpalen worden te weinig gebruikt”, “het elektriciteitsnet is hier niet op voorzien”, “de vraag ernaar is klein”, “er zijn te weinig elektrische wagens”, “laadinfrastructuur kost handenvol geld”, … Altijd krijgen we wel smoesjes naar ons hoofd geslingerd om niets te doen aan het lage aantal laadpalen in onze gemeente. Welnu, de vraag naar laadpalen stijgt plots exponentieel – zoals we ingeschat hadden - en het schepencollege is hierop totaal niet voorbereid. Nu komt men zelfs zonder schaamte advies vragen op de commissie. We hadden hen meermaals gewaarschuwd, tevergeefs. Het typische reactieve Balderbeleid.”