Uitstap naar Culemborg en Houten

Uitstap naar Culemborg en Houten

Eind maart trokken we met de groenleden en andere geïnteresseerden naar Houten en Culemborg. Dit zijn twee gemeentes in Nederland die tonen dat ruimtelijke ordening en mobiliteit anders kunnen. Ook de Berlaarse burgemeester hadden we uitgenodigd voor deze speciale uitstap. Jammer genoeg was hij verhinderd.   

’s Morgens brachten we een bezoek aan Culemborg, meer bepaald aan de wijk EVA Lanxmeer. Hier kregen we een zeer interessante uiteenzetting over het opzet en de totstandkoming van de wijk. In deze wijk, die ondertussen 30 huishoudens telt, wordt wonen gecombineerd met werken, naar school gaan, voedsel produceren, drinkwaterwinning en ontspanning. De bewoners werken samen voor het onderhoud van de gemeenschappelijke tuin, het beheer van het openbaar groen, het delen van auto’s, de ontwikkeling van de stadsboerderij en de opwekking van duurzame energie.

 

 

Toen we na de uiteenzetting onder leiding van de gids een wandeling maakten door de wijk, viel onmiddellijk de rust op. Alle huizen staan gegroepeerd rond een gedeelde tuin. De bewoners beslissen gezamenlijk over de aanleg van deze tuin. Zo zijn er mooi aangelegde tuinen, avontuurlijke tuinen, een waterspeelhoek, … . Het zijn echte ontmoetingsplaatsen. Buurtbewoners zaten gezellig te keuvelen op een bank, in een andere tuin werd een grote trampoline geplaatst, elders genoten kinderen van de waterspeeltuin. Alle huizen zijn met de auto bereikbaar, maar de auto’s staan op het parkeerterrein aan de rand van de wijk. 

 

 

 

 

In de namiddag trokken we naar Houten, de fietsstad van Nederland en bij uitbreiding misschien wel van Europa. Onder leiding van de fietsambassadeur maakten we er een fietstocht. In deze stad van 50 000 inwoners, draait alles rond verkeersveilige en bereikbare wijken. Om dit te realiseren werd dwars door Houten een autovrije hoofdstructuur van vrijliggende voet- en fietspaden aangelegd. 

 

 

 

Vanuit de verschillende wijken lopen deze routes direct naar het centrum of via korte routes van wijk naar wijk. Waar fietspaden de autoroutes kruisen, hebben de fietsers altijd voorrang.  Ook het openbaar vervoer is er uitstekend uitgewerkt. Houten heeft 2 stations waar je maximum 15 minuten moet wachten op de volgende trein. Vlakbij de stations zijn er bushaltes, een grote veilige fietsenstalling, fietsverhuur, een fietshersteldienst.

Je raadt het al, de auto’s zijn hier in de achtergrond aanwezig en hebben ruimte vrij gemaakt voor groen, water, fietsers, wandelaars en heel veel spelende kinderen.

 

  

 

Na een zonnige en leerrijke dag keerden we vol inspiratie terug naar Berlaar. Culemborg en Houten tonen dat het anders kan. Ook in Berlaar kunnen we de ommekeer inzetten. Wij werken er verder aan!