Uit een recente studie van de VRT bleek dat een elektrische auto op batterijen absoluut de properste is voor het milieu en voor het klimaat. Maar vanaf het begin van dit jaar, op 1 januari 2020, schafte Vlaams Minister Zuhal Demir (N-VA) de premies voor elektrische wagens af, die wel tot 4000 euro konden oplopen. Dit is nefast voor de vergroening het wagenpark en is een stap in de verkeerde richting tot de verbetering van de luchtkwaliteit in steden en gemeenten.
Één van de weinige mogelijkheden die een gemeente heeft om het wagenpark stap voor stap te vergroenen, is om de laadinfrastructuur voor elektrische wagens fors uit te breiden. Wij pleiten als fractie dus voor bijkomende laadpalen in onze kleine gemeente, want ook hier kunnen we een groot verschil maken. Het is perfect mogelijk om als gemeente bijvoorbeeld enkele parkeerplaatsen met elektrische laadpalen – evenals met plaatsen voorzien voor deelwagens - op te leggen bij de plannen van nieuwe bouwprojecten. Maar ook bij de heraanleg van de markt en het nieuwe administratief centrum (NAC) moet dit volgens ons in rekening worden gebracht.
Berlaar heeft bij ons weten maar 2 publieke laadpalen voor elektrische wagens, die aan het station van Berlaar. We hinken achterop vergeleken met de omliggende gemeenten: Nijlen heeft er 2 in Kessel en krijgt er binnenkort 2 extra bij. Duffel heeft voorlopig 4 laadpalen, in de loop van dit jaar zou de gemeente er een 5de bijkrijgen. Heist-op-den-Berg heeft er 6. Lier steekt er met kop en schouders bovenuit met welgeteld 20 publieke laadpalen. Groen vraagt aan het bestuur om meer inspanningen te doen.
Heeft het bestuur plannen om publieke laadpalen voor elektrische wagens te zetten? Is er draagvlak om dit te verplichten bij grote bouwprojecten?