Groene punten Januari 2020

Groene punten Januari 2020

Elke maand zetten we als lokale afdeling van Groen in Berlaar bijkomende punten en tussenkomsten op de agenda van de gemeenteraad. Dit zijn de punten van deze maand:

* Mondelinge Vraag: Site Steylaerts: de vergunning en het gewijzigd advies van de gemeente

Aangezien wij van oordeel zijn dat het college de belangen van haar burgers niet voldoende heeft verdedigd en de bezorgdheden van diezelfde burgers niet ter harte heeft genomen, vragen wij verduidelijking over het gewijzigd advies van de gemeente, de bedenkelijke beoordelingen tijdens de hoorzitting en de uiteindelijke conclusies van de deputatie. Deze conclusies gaan regelrecht in tegen de adviezen van de Provinciale OmgevingsAmbtenaar (POA). Ook onze Gemeentelijke OmgevingsAmbtenaar (GOA) werd niet gevolgd door de gemeente. Wij zullen dit punt inleiden tijdens de raadszitting. De bijhorende documenten kunnen aan de raadsleden bezorgd worden zodat ook zij zich kunnen voorbereiden.
1. beroep advies POA na wijziging plan 2. beroep advies SC na wijziging plan 3. beroep vergunning deputatie
* Mondelinge Vraag: Meer laadpalen noodzakelijk voor vergroening wagenpark
Uit een recente studie van de VRT bleek dat een elektrische auto op batterijen absoluut de properste is voor het milieu en voor het klimaat. Maar vanaf het begin van dit jaar, op 1 januari 2020, schafte Vlaams Minister Zuhal Demir (N-VA) de premies voor elektrische wagens af, die wel tot 4000 euro konden oplopen. Dit is nefast voor de vergroening het wagenpark en is een stap in de verkeerde richting tot de verbetering van de luchtkwaliteit in steden en gemeenten.
Één van de weinige mogelijkheden die een gemeente heeft om het wagenpark stap voor stap te vergroenen, is om de laadinfrastructuur voor elektrische wagens fors uit te breiden. Wij pleiten als fractie dus voor bijkomende laadpalen in onze kleine gemeente, want ook hier kunnen we een groot verschil maken. Het is perfect mogelijk om als gemeente bijvoorbeeld enkele parkeerplaatsen met elektrische laadpalen – evenals met plaatsen voorzien voor deelwagens - op te leggen bij de plannen van nieuwe bouwprojecten. Maar ook bij de heraanleg van de markt en het nieuwe administratief centrum (NAC) moet dit volgens ons in rekening worden gebracht.
Berlaar heeft bij ons weten maar 2 publieke laadpalen voor elektrische wagens, die aan het station van Berlaar. We hinken achterop vergeleken met de omliggende gemeenten: Nijlen heeft er 2 in Kessel en krijgt er binnenkort 2 extra bij. Duffel heeft voorlopig 4 laadpalen, in de loop van dit jaar zou de gemeente er een 5de bijkrijgen. Heist-op-den-Berg heeft er 6. Lier steekt er met kop en schouders bovenuit met welgeteld 20 publieke laadpalen. Groen vraagt aan het bestuur om meer inspanningen te doen.
Heeft het bestuur plannen om publieke laadpalen voor elektrische wagens te zetten? Is er draagvlak om dit te verplichten bij grote bouwprojecten?